woensdag 30 maart 2011

Soft SM

"Au!"
"Rustig, ik doe niks."
"Jawel, je bijt me. Dat doet pijn!"
"Ach wel nee, zo’n zacht bijtje. Je ziet er niks van. Of ja, je ziet het wel een beetje."
en ze grijnst.
"Zie je wel. Je bent een gemene sadist."
"Toch wel een lieve sadist, hoop ik?"
"’Tuurlijk, kom hier" en ze trekt haar vriendin naar zich toe, ze omarmen elkaar.

Is dat SM, een keer bijten tijdens het liefdesspel? Zouden de meeste paren dat niet af te toe doen, een keer bijten, zachtjes of misschien wel hard? Of elkaar vasthouden, niet omarmen maar de handen achter de rug vasthouden zodat de ander niks kan doen terwijl je haar dan kust, of bijt, of iets anders doet? Is dat dan SM? Als het SM is, dan is het in ieder geval heel zachtaardige SM, en als het geen SM is dan lijkt het er op. Sm kan heel verschillend zijn. Het kan heel ‘hard’ zijn, een spel waarbij mensen tot het uiterste gaan van wat ze kunnen verdragen, en waarbij ze soms zelfs over de grens gaan van wat ze aan kunnen. Sm kan ook heel ‘soft’ zijn, een spel met het gevoel van jezelf en van de ander, een subtiel spel waarbij je in iemands macht bent, zonder dat dat expliciet wordt gemaakt met touwen of boeien, of met zwepen en andere instrumenten. Als je een beetje inventief bent en niet van sleur houdt, dan zit je normale liefdesspel misschien wel dicht tegen soft SM aan. Je houdt elkaar vast, je probeert van alles uit, en je mag om beurten zeggen hoe je sex wilt hebben. Je dirigeert de ander in een houding, of je instrueert haar hoe ze moet gaan staan of zitten, of hoe te bewegen of juist niet te bewegen. Dan doe je iets, je raakt elkaar aan, je blijft de ander zeggen of je het goed vindt gaan of niet, en je blijft aanwijzingen geven.

"Nee, je moet wat verder bukken, zo kan het niet."
"Ja maar ik kan niet verder."
"Niet zeuren, een klein beetje."
"Zo goed? Hou ik niet lang vol hoor."
"Hoeft ook niet, ja, zo is het goed, hmmmm…... Vind je het lekker?"
"Kwenie, ik vind het een beetje raar, moet ik even aan wennen, hmmm, het is wel lekker ja…."
"Morgen mag jij weer wat verzinnen."

Zo’n spel van aanwijzingen en nieuwe standjes komt heel dicht bij een spel van domineren en onderdanigheid, waarbij de één de baas is over de ander. Op zich kan zo’n spel, dat dan wel SM wordt genoemd, ook heel ‘soft’ zijn. Zonder zwepen en touwen, zonder pijn, bijna zonder dat je je ervan bewust bent dat het SM is.

"Schat, ik wil nu neuken."
"Nee, dat kan toch niet zo, hier, in de auto in het bos, stel je voor dat er iemand langs komt."
"Lijkt me spannend, jou niet? Kom op, ik wil het, laten we het doen."
Ze bloost.
"Nee, niet hier, niet nu, dat wil ik niet" en ze stribbelt tegen.
"Jawel, ik doe het toch." en hij trekt haar truitje over haar hoofd omhoog. Terwijl ze worstelt om het weer omlaag te doen, heeft hij haar rok omhooggetrokken en haar slipje over haar billen naar beneden getrokken. Het glijdt langs haar enkels, en hij kan haar ene voet eruit wurmen. Ze heeft haar hoofd weer in het truitje.
"Niet doen, idioot! Niet hier, ik wil niet" maar ze klinkt niet overtuigend. Iets gemakkelijker dan hij had verwacht slaagt hij erin haar achterover op de bank in de auto te krijgen. Ze stribbelt tegen, maar niet meer fanatiek. Dan bedrijven ze de liefde, een uur lang, in de auto op een stil bospad….

Heel cruciaal in zo’n geval is om te weten of de ander werkelijk niet wil of alleen voor de vorm of voor het spel tegenstribbelt. Niemand wil propageren dat een partner het recht moet hebben de ander te dwingen sex te hebben of bepaalde dingen te doen. Als je elkaar goed genoeg kent, dan weet je wanneer de ander echt tegenstribbelt of dat dat tegenstribbelen een spel is. Het is van groot belang dat het vertrouwen dat je in elkaar hebt nooit beschaamd wordt, dat je nooit het tegenstribbelen verkeerd beoordeelt en dat je nooit iets doet wat de ander echt niet wil. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, maar die gelden alleen voor paren die heel bewust elkaar vertellen dat ze het soms niet erg vinden als ook echt tegenstribbelen niet helpt. Maar dan is het in feite toestemming geven voor het ‘tegen je wil’ overweldigd worden.

"Schat, doe de badkamerdeur open, ik moet plassen."
"Nee hoor, je ziet maar" en hij hoort haar giechelen.
"Ah, toe, doe nou open, anders moet ik in mijn blootje helemaal naar beneden, en de gordijnen in de gang zijn niet dicht."
Ze lacht hem uit.
"Dat vindt de buurvrouw vast niet erg, toch?"
"Toe nou! Ik kan het niet meer ophouden!"
"Ach gut, wat zielig. Nou, als je maar weet dat als je het niet op kunt houden, dat ik niet de hal ga dweilen hoor, dat doe je maar lekker zelf."
"Laat me er in!" en wanhopig bonst hij op de deur van de badkamer.
Is dat SM? Een spelletje waarbij je je partner in zijn blootje buitensluit, of juist opsluit, of anderszins van zijn vrijheid berooft? In een SM spel van onderdanigheid en dominantie zou het opwindend zijn, zouden beide spelers het er over eens zijn dat het spannend is en dat het SM is. Maar als het gewoon gebeurt tussen twee mensen die helemaal niets met SM hebben, is het dan ook SM? Moeilijk te zeggen. De grens tussen wat SM is en wat niet is helemaal niet zo duidelijk te trekken, het hangt sterk van de context af, van wat je nog meer doet, waar je het doet en wat je lekker vind. Als ik jou op een feestje vraag om even mijn glas vast te houden, dan doe je dat waarschijnlijk en je zoekt er niks achter. Maar als we eerst over SM hebben gesproken en ik gezegd heb dat ik je wil domineren, dan is dezelfde vraag ineens heel geladen en is het ineens SM geworden. Is het belangrijk waar de grens ligt? Voor mij niet. Ik noem het om te laten zien dat SM niet zo ongewoon is als sommigen denken. Veel mensen beoefenen een milde vorm van SM zonder dat ze het zich realiseren en terwijl sommige van diezelfde mensen als het onderwerp SM ter sprake komt griezelen en hun afkeuring erover uitspreken.

Het gaat bij SM niet om de harde en vreselijke dingen die je met elkaar kunt doen. Veel spannender zijn de creatieve ideeën, de dingen die nog nooit iemand heeft gedaan, de verrassingen, de bijzondere spellen. Je kunt iemand met een heel lang en dik touw heel stevig vastbinden, je kunt ook proberen iemand met een zo kort en dun mogelijk touwtje toch effectief vast te binden. Dat laatste is veel vernederender dan met stevige touwen vastgebonden te zijn. Je kunt iemand heel hard slaan met een zware zweep, maar het kan erotischer zijn om alleen te dreigen, om alleen de zweep uit te halen en bijna neer te laten komen, op een manier dat de ander ernaar snakt om een keer echt geraakt te worden, zonder dat dat ook gebeurt. Die ander met wie je speelt, die absoluut geen pijn wil, die niet vernederd wil worden, die niet hulpeloos wil zijn, die kun je toch zo treiteren dat ze op een gegeven moment haars ondanks smeekt om een stevig pak slaag met die zweep die nou al de hele tijd langs haar heen zwaait maar die haar nog niet één keer heeft geraakt. Of zet wat kaarsen en andere obstakels neer, blinddoek de bottom, leid haar door de kamer heen en weer en wek dan de indruk dat ze stil moeten blijven staan omdat ze zich anders brandt aan een kaars of zich prikt aan een cactus, of de hete thee van de tafel zal stoten, terwijl als uiteindelijk de blinddoek af gaat blijkt dat ze midden in de kamer stond waar geen kaars of cactus is te bekennen, geniet dan van de boosheid als ze merkt dat ze ten onrechte een half uur zo stil gestaan heeft, in angst zich heel erg pijn te doen. Je voelt je een extreme sadist, terwijl er eigenlijk niks is gebeurd. Dat is soft SM, maar toch veel spannender dan een simpel pak slaag met een zweep?

Neem die scene in de film ‘9.5 weeks’ waar Mickey Rourke Kim Basinger naast de paraplu in de regen laat staan, het arme kind wordt drijfnat, terwijl hij van onder zijn paraplu glimlachend toekijkt. Dat is soft SM. Soft SM is zeker niet een ‘mindere vorm van SM’. Iemand die dat denkt maakt van sm een soort wedstrijd wie het hardste kan zijn en dat leidt alleen tot ellende. Soft sm is juist mooi door de eenvoud van de middelen en de elegantie van het spel.

De grens tussen ‘soft’ en ‘harde’ sm en wat er tussenin zit is niet altijd goed te geven. Als mijn vriendin me gedurende een uur met een rietje slaat kun je dat gerust harde sm noemen. Iemand die weleens met een rietje is geslagen weet wat ik bedoel, dat doet echt zeer. Maar als ze de week erna mij me uit laat kleden en een rietje pakt om ermee over mijn billen te aaien, is dat dan soft sm? Wat ze doet is niets, het doet geen pijn en is zelfs aangenaam. Maar de dreiging dat ze het rietje ineens hard kan laten neerkomen op mijn billen of, erger nog, op de binnenkant van mijn dijen maakt dat ik reageer alsof ze de meest vreselijke dingen doet. Soft sm is subtiel spel op het grensgebied tussen sm en sex of tussen sm en romantiek.

3 opmerkingen:

  1. interessant verhelderend en heel duidelijk geschreven. Roberto

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel Ik vind dit ook super leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed geschreven. Ik kan me er helemaal in vinden.

    BeantwoordenVerwijderen